Az első tanács kifejtése

Kutyus

Pontosan tudd, hogy mi az amit a „vevődnek” kínálsz!

A hatásosság azért fontos, mert bármi legyen a prezentációd célja, azt úgy kell megvalósítanod, hogy a „vevődben” (aki ugye lehet tényleges vásárló, ha például termékbemutatót tartasz, vagy diákok, akit tanítasz, vagy a főnökeid (csapatod) akiknek egy projektbeszámolót készítettél, stb.) maradandó és pozitív emléket hagyjál.

Egyébként tárgyilagosan szemlélődve az emberi kommunikáció jelentős része a hatásgyakorlásról (befolyásolásról) szól, az eladástól kezdve a tanításon át akár az udvarlással bezárólag.

A prezentálás célja többféle. Alapvetően én három célt különböztetek meg:

  • hatásgyakorlás
  • tájékoztatás, vagy kommunikáció
  • élményadás

Az első tanács igy szól: „Pontosan tudd, hogy mi az, amit a „vevődnek” kínálsz!”  Ezt szeretném most részletesebben kifejteni, azért, hogy lásd, mire gondolok.

A „portékád” vagy „terméked” az ugye sokféle lehet. Elképzelhető, hogy teával, vagy szappannal kereskedsz és termékbemutatókat tartasz. Esetleg nagy értékű szoftverterméked van, és tárgyalásra készítesz prezentációt, vagy tanítványaid vannak és oktatsz. Lehet, hogy államvizsgára készülsz, vagy egy felvételi beszélgetésen vagy.

Minden esetben a hallgatóságod („vevőd”) igényeit kell kielégítened a „termékeddel”.

 

Itt két fontos dologról kell írnom:

  1. Az egyik dolog az, hogy tegyél különbséget a prezentációd célja, és a terméked célja között. (Néhány gondolat még erről itt: Cél a prezentációban.)
  2. A másik dolog, hogy a vevőd nem a termékedet akarja, hanem van valamilyen problémája vagy igénye, aminek a megoldását, beteljesedését várja.

 

Egy jól ismert példa: a Cisco (számítógépes hálózati eszközöket gyárt) egy régebbi jelmondata: „Mi nem modemeket kínálunk, hanem a kapcsolatot a világgal!”

A vevőd igazából nem szappant akar, hanem szeretne tiszta, ápolt és esetleg illatos lenni. Ha prezentációt készítesz egy termékbemutatóra, akkor ezekről kell beszélned.

A projektbeszámoló azokat a valós igényeket elégíti ki, hogy te, vagy a csapatod hasznosan töltötte-e a feladatmegoldásra rendelkezésre álló időt, hogyan áll a projekt a tervekhez képest, és mi várható a továbbiakban.

Ha egy vállalati integrált szoftvert kínálsz a hallgatóságodnak, akkor azokra a dolgokra kell koncentrálnod, ami a potenciális vevő fejében jár, például a rendelkezésre állás, az üzemeltetés költségei, a bevezetés – átállás nehézségei, vagy a rendszer rugalmassága. (A szappan példa egyszerűbb volt.)

Azokat a pontokat kell tehát a vevőid igényei között megtalálni, és ezekre fókuszálni a prezentációdban, aminek a megoldása számára fontos.

Hívj most!