A tizedik tanács kifejtése

munka

Rakd bele a munkát!

Itt most elérkeztem a legnehezebben megfogadható tanácshoz.

Azt tapasztalom, hogy a legtöbb prezentáció gyorsan összerakott munka. Persze, ha nem fontos, akkor tudomásul veszem, de nem nagyon tudom elfogadni. Nekem a saját munkámmal szemben mindig is igényeim voltak. Azt látom, hogy a rengeteg gyenge prezentáció készítésének több oka van, a helyes módszertan és technikák ismeretének hiánya, a felkészületlenség, az igénytelenség, és az időhiány.

A gond az, hogy amikor fontos egy prezentáció, akkor is gyenge. Engem az ösztönzött a prezentálás oktatására, amikor réges-régen láttam egy vállalati integrált programrendszer bemutatót. Ott ült negyven potenciális vásárló egy fél napos termékbemutatón, és végig a prezentáláson csak képernyőképeket vetítettek. Nem tudom ezek után hány rendszert adtak el (aminek az ára több millió forint volt), de elgondolkodtam, hogy egy izgalmas, hatásos prezentációval valószínűleg jóval nagyobb eredményt értek volna el. Vajon a fejlesztő cégnek nem lett volna érdemes készíteni, vagy készíttetni egy profi prezentációt?

A kérdés tehát az, hogy az igényességem és érdekeim inspirálnak-e arra, hogy egy jó prezentációt készítsek?

Egy órás prezentáció becslésem szerint két hét munkája.

 

A felkészülés, a ráhangolódás, a koncepció és a történet felvázolása intenzív, zavartalan környezetet igénylő kreatív munka. Nem lehet ezer feladat között, e-mail és telefon áradatban jót alkotni. Ez az előkészítés egyébként a munka egyharmada. Itt gondolod végig a színvilágot, a grafikát, a betűtípusokat is.

Itt ajánlom a figyelmedbe Guy Kawasaki (az egyik legnagyobb élő prezentációs guru) tanácsát a 10/20/30 szabályt. Ez azt jelenti, hogy 10 dia, 20 perc, 30 betűméret.

Igen 30-as betűméret. Én sokszor 30 és 115 betűméret között dolgozom. (Ez azt is jelenti, hogy nem lehet egy diára egy „litániát” vagy egy jogszabályt 10-es betűmérettel felpakolni.)

 

A másik időigényes feladat a képek vagy grafikák megtalálása, elkészítése. Ez többfordulós munka, próbálkozni kell. Nehéz egy fogalomhoz, gondolathoz kifejező képet találni. Kutakodás, vagy sok-sok fotó elkészítése. Ez viszont az erős vizuális hatás miatt nagyon fontos.

 

A harmadik fontos, de talán nem időigényes feladat, amit általában a prezentálók elfelejtenek, az a prezentálás elpróbálása. Többször egymás után, mindig egy kicsit csiszolva az előző változaton. A tréningeket nem véletlenül vesszük videóra az előadásokat, rendkívül sokat lehet belőle tanulni. Ha lehetőséged van videofelvételre, akkor nagyon ajánlom.

 

Összefoglalva tehát, és a 10/20/30 szabályt visszaszámolva egy 20 perces prezentálás elkészítése nagyjából négynapi munka. Ez persze nagyon sok, de gondolkodj el azon, hogyha fontos, akkor biztosan megéri!

 

 

Hívj most!