A második tanács kifejtése

Kinek_tartod

Tudd, hogy kinek tartod a prezentációt!

A marketing egyik legfontosabb és legnehezebb feladata az úgynevezett „perszóna” megtalálása. Ezen a szakterületen az a feladat, hogy a vevő személyéről minél pontosabb képet kapjál. Akkor tudsz az igényeinek, vágyainak, problémáinak megfelelő megoldást kínálni, ha minél jobban ismered.

A Facebook hirdetés egy meghatározó eleme az online marketingnek. Ott a hivatalos elnevezés Célközönség. Szeretném megmutatni, hogy ez a Facebook eszköz mennyire pontosan segíti meghatározni a „perszónát”.

Mondjuk, olyan embereknek szeretnék hirdetni, akik Humán Erőforrás területen dolgoznak, vagy jelentős ezen a területen az érdeklődésük. A megfelelő paraméterek megadása után már diagramokkal ábrázolva láthatom, hogy az ilyen emberek 60% nő és 40%-a férfi. Tudom, hogy 45% -k házas, és az átlagos FB felhasználónál ez 14% -al magasabb arány. 54% -k felsőfokú végzettségű és 16% -k mester fokozatot szerzett, ami 54% -al több mint az FB átlag. Látom a munkaköri beosztásuk megoszlását, a legnépszerűbb oldalkategóriákat, oldalkedvelésiket, a földrajzi helyet (ahol találhatók) kerület (!) szinten. Láthatom, hogy milyen arányban használnak asztali számítógépet vagy telefont, és milyen webes tevékenység jellemző rájuk.

Alapkérdés a marketingben, hogy milyen arányban éred el a célközönséged!

 

Ne gondold, hogy a prezentációban ez nem alapkérdés!!!

A prezentálás is marketing. Nevezzük úgy, hogy a „hatásgyakorlás művészete”.

Az előző tanács példáinál maradva, ha szappant adsz el, akkor minél többet kell megtudnod azokról az emberekről, akik potenciális szappanvásárlók. Miért? Azért, mert ha pontosan ismered a célközönséged, akkor tudod hatásosan megszólítani őket. Akkor tudod, hol vannak a „fájó pontjaik”, hogy mik a tényleges igényeik és vágyaik a szappannal kapcsolatosan.

A főnökeid vagy megbízóid elvárásait is minél pontosabban fel kell térképezned (még írok majd arról néhány szót, hogy milyen eszközökkel), de erre neked kell megtalálnod az igazi válaszokat.

Ha egy valóban hatásos prezentációval kell készülnöd, és ez neked nagyon fontos, akkor ebbe a prezentációba sok munkát kell belefektetned. (Lásd majd az utolsó tanács.)

 

Tudd tehát, kinek tartod a prezentációt.

 Nehéz azonban erről ismereteket szerezni és nagy részüket a prezentáció előtt kell beszerezned (így felépítve a prezentációt), kisebb részben azonban rögtönöznöd kell, a prezentációd alatt látottak vagy tapasztaltak alapján.

Néhány példát azért igyekszem mondani.

Kiváló eszköz például a Facebook, vagy a Google, ahol  sok mindenre lehet keresni, és ezt a lehetőséget ki is kell használnod.

Ha egy céghez megyek prezentációs tréninget tartani, felkészülök a cégből! Mindent igyekszem megtudni az ott dolgozók munkájukról, arról, hogy milyen munkakörben dolgoznak a tréningen résztvevők, milyen érdeklődésűek, stb.  A tréning példáit átírom a cég profiljába tartozó példákra, azért, hogy a tréning anyaga közelebb kerüljön a résztvevőkhöz, jobban értsék, jobban magukénak érezzék.

  • Ha a prezentációd hallgatóságáról nem tudsz közvetlenül semmit (mert például meghívtak egy előadás megtartására), akkor a szervezőt kell kifaggatnod.
  • Ha tanítasz és prezentálsz, a diákjaidról tudj meg minél többet.
  • Ha a megbízódnak prezentálsz, nézz utána a cégének, nézd meg a résztvevők FB és LinkedIn profilját.

Tedd a prezentációdat személyessé és egyedivé, és itt mutass rá vagy építsd a történetedbe a te és a hallgatóságoddal közös dolgokat, élményeket, érdeklődési köröket.  Az ilyen alapos felkészülés meghálálja magát.

Tehát minél többet tudsz a „vevőidről”, annál inkább meg tudod őket szólítani. Ha mesterré válsz a prezentálásban, akkor a résztvevők úgy fogják érezni, hogy milyen jót beszélgettetek veled.

 

Ennél hatásosabb pedig nem lehetsz!

Hívj most!